سامان در یک نگاه !
بانک سامان در بین تمام بانکهای ایرانی در زمینه هویت بصری برند یک سر و گردن از همه بانکهای دیگر بالاتر است. این را میشود در لوگوی جدید این بانک و تمام عناصر بصری این بانک دید. مشخص است که این بانک برندبوک دقیقی دارد که در آن به همه چیز از طراحی شعبه گرفته تا طراحی وبسایت فکر شده است. در نمایشگاه جانبی همایش بانکداری الکترونیک هم غرفه بانک سامان یکی از شیکترین غرفهها را در اختیار داشت و به طور کلی با دیدن هر بخشی از سامان به سرعت میتوان دریافت که این بخش مربوط به بانک سامان است. از مدتی پیش بانک سامان با تغییر شعار و هویت بصری خود تلاش کرده فصل نوینی را در ادامه فعالیت خود کلید بزند و در ادامه این سلسله فعالیتها اکنون وبسایت خود را هم تغییر داد.
وبسایت بانک جدید بانک سامان ظاهری مینیمال دارد و در صفحه اول آن کمترین اطلاعات متنی و تصویری وجود دارد. این وبسایت را میتوان با بیشتر وبسایتهای بانکی ایران مقایسه کرد که صفحه اول آنها بازار مکاره است و از هر چیزی در سبد وبسایت پیدا میشود. رنگ غالب در وبسایت جدید بانک سامان سفید است که جا را برای جلوهگری رنگهای سازمانی بانک سامان باز کرده است و در صفحه اول رنگ آبی سامان در تصاویر و نوار بالای وبسایت و رنگ متنها مشاهده میگردد. در لحظه اولی که وبسایت بانک مشاهده میگردد محصولات و سرویسهای کلیدی بانک در مرکز توجه قرار داده شده است: نتبانک، سامانک و سیستم پاسخگویی تلفنی بانک سامان.
برخلاف تصور معمول در ایران که وبسایت بانکها را محلی برای ارائه آخرین خبرهای مربوط به بانک میدانند و گاهی وبسایت بانکها با یک خبرگزاری اشتباه گرفته میشود، وبسایت بانک سامان مبتنی بر سرویس است و سرویسهای استراتژیک این بانک در نوار بالایی قرار داده شده و مواردی مانند آشنایی با این بانک در پایین وبسایت است. طراحان این وبسایت به خوبی دریافتهاند که مردم به وبسایت بانک مراجعه نمیکنند که درباره بانک بخوانند بلکه آنها به وبسایت بانک مراجعه میکنند که سرویس مورد نیاز خود را دریافت کنند.
البته پایین رفتن برخی موارد وبسایت مانند درباره ما باعث نشده که طراحی این صفحهها با بیدقتی انجام شود و به عنوان نمونه صفحه درباره ما بانک سامان به خوبی و زیبایی طراحی شده است. دراین صفحه درباره بانک سامان نوشته شده است:
پیش از این طراحی شیک با تصاویر اختصاصی و طراحی مینیمالی که آرامش دارد را در طراحی گزارشهای سالانه بانک سامان هم دیده بودیم. به عنوان نمونه گزارش سالانه سال ۹۱ بانک سامان را ببینید.
با این حال اشکالاتی اندک هم در طرح جدید وبسایت سامان وجود دارد. به عنوان نمونه در صفحههایی مانند همکاری با ما وقتی نشانگر ماوس را به روی متن میبریم متنی کمی تکان میخورد که این افکت کمی آزاردهنده است. یا مثلا در صفحه مسئولیت اجتماعی دقت نشده که دست والیبالیستها از ساعد بریده نشود و این تصویر به دلیل بریده شدن دستها از ساعد حس بدی منتقل میکند. البته کمی به همریختگی هم در وبسایت سامان مثلا در پایین صفحه جایی که نوشته شده فرصتهای همکاری هم وجود دارد و شاید مهمترین ایرادی که بتوان به وبسایت جدید سامان گرفت دور بودن احتمالی از سلیقه ایرانیهاست. با توجه به گسترش قارچوار وبسایتهای زشت مطمئنا سلیقه و ذائقه ایرانیها در این سالها به شدت تحت تاثیر وبسایتهای زشت قرار گرفته است. این ایرادات در برابر کلیت سایت اندک است و میتوان از آنها گذشت.
در وبسایت بانک سامان درباره هویت بصریاش نوشته شده:
در هر حال به نظر میرسد یکی از مهمترین مواردی که بانکهای ایرانی باید به آن توجه کنند هویت بصری برند است. در این زمینه فعالیتهایی انجام شده و هنوز جا برای فعالیتهای جدیدتر باز است. به عنوان نمونه تا چند هفته آینده در خانه هنرمندان ایران به همت مدرسه ایده قرار است بحث تبلیغات در بانکهای ایران بررسی شود.